Uudistunut Kuopion brändi erottuu ja uskoo omannäköiseen elämään

Kuopion kaupunki uudisti strategiansa keväällä 2022 ja päivitti Kuopion brändin, sekä uuden visuaalisen ilmeensä. Uusi visuaalinen ilme perustuu brändin arvoja (palo, virta ja vapaus) symboloivaan abstraktiin muotokieleen, jossa vuorottelevat orgaaniset, terävät ja geometriset muodot. Uuden ilmeen monimuotoinen värimaailma on saanut inspiraationsa kuopiolaisuuden ydinelementeistä.

Haastattelimme Kuopion kaupungin markkinointikoordinaattoria Laura Kokkoa heidän kokemuksestaan asiakkaanamme osana brändin uudistamista. Mastermark toteutti Kuopion kaupungin uuden brändin mukaisen malliston, joka koostui edustustekstiileistä ja lahja- ja jakotavaroista.

Uudistettu Kuopio-brändi on viety selkeämpään, vahvempaan ja erottuvampaan suuntaan rikkomatta kuitenkaan kytköstä menneeseen. Yhtenäinen viesti ja ilme vahvistavat mielikuvaa Kuopiosta matkalla kohti hyvän elämän pääkaupunkia. Tuotimme yhteensä 15 erilaista tuotetta, tekstiileistä toimistotarvikkeisiin ja termospulloista reppuihin, Kokko sanoo.

Kuopion kaupunki on resurssiviisausohjelmassaan sitoutunut mm. materiaalien kiertokulkuun, ympäristöystävällisiin hankintoihin ja järkevään kuluttamiseen. Mastermarkin tarjoama luomupuuvillaisesta, reilunkaupan ja kierrätetyistä materiaaleista valmistettu laaja tuotevalikoima ovat auttaneet löytämään juuri heidän tarpeisiinsa sopivat tuotteet.

Kokko suosittelee erityisesti Mastermarkin keskittämispalvelua. Laajalle kuntaorganisaatiolle keskitetty verkkokauppa on erityisen kustannustehokas tapa hankkia yksiköihin tuotteita ilman, että organisaation täytyy itse vastata varastoinnista, kuljetuksista tai muuten organisoinnista.

Uudella visuaalisella ilmeellä toteutetut tuotteet takaavat Kuopion kaupungin yhtenäisen ilmeen edustustilaisuuksiin, asiakaskohtaamisiin ja liikkuvaankin työhön. Paikallisesti suunnitellut ja valmistetut lahjat kertovat Kuopiosta ja brändituotteet toimivat kaupungin ja sen eri palveluiden markkinointituotteina. Tuotevalikoimassa korostuu ekologisuus, luontoystävällisyys, kierrätetyt materiaalit sekä kotimaisuus ja paikallisuus, Kokko sanoo.